Nieuws over opknappen speeltuinen en plaatsing pump track

Beste,

Afgelopen woensdag is een delegatie kinderen van De Sprong en ’t Klinket op pad geweest met de Dorpsraad onder begeleiding van Speelplan. Doel was te inventariseren wat de kinderen van de huidige speelplekken vinden. En ook te vragen wat zij een goede plek voor de pumptrack baan vinden.

’s Middags konden omwonenden en belangstellenden ook hun mening geven in De Klimop. Hierbij een verslag:

Opzet

De mensen van het Speelplan waren ruim op tijd in de ochtend in Koudekerke en na een korte stop bij een van de leden van de Dorpsraad vertrok het gezelschap richting scholen. Eerst De Sprong, daarna ’t Klinket.

We hebben de speelplekken bezocht bij De Put (scouting), Het Meulpad, De Walestraat en De Welle.

Op elke plek konden de kinderen aangeven wat ze ervan vonden en wat ze beter of leuker zouden vinden.

De meeste kinderen vonden het Meulpad de geschiktste plek voor een pumptrackbaan en ook de aanwezige leden van de Dorpsraad eigenlijk wel toen we er eenmaal stonden. Veel ruimte en mogelijkheden.  Relatief weinig omwonenden.

Veel minder plek en veel meer omwonenden bijvoorbeeld bij de Walestraat, waar ook een Tiny Forest komt en De Welle waar vooral ruimtegebrek is voor een pumptrackbaan.

Verder hebben de kinderen ook nog het veldje naast De Couburg genoemd en het veldje naast de tennis als locatie voor de pumptrackbaan

Alle kinderen vonden De Welle wel het geschiktst als centrale ontmoetingsplek. Maar vonden het recent geplaatste speeltoestel saai: te klein, te weinig uitdagend. Verschillende ideeën zijn geopperd:  Van een kabelbaan, tot waterspeelplek met bijvoorbeeld pomp en vlot tot een hoge klimtoren.

Al met al een geslaagde bijeenkomst. Al was het misschien wel een idee geweest om voor de kinderen flesjes water en een appel of iets dergelijks mee te nemen. Het was een behoorlijke wandeling.

Communicatie

Jammer dat de Dorpsraad niet in de bewonersbrief vanuit de gemeente is genoemd. Verschillende leden hebben er best wat uren in gestopt en het geeft ook aan dat er sprake is van participatie vanuit de Dorpsraad.

Inloopmiddag

Bij de inloopmiddag in de Klimop was het goed en leuk om te zien dat hier wat jongere moeders met kleine kinderen waren. Goed om ook dat aspect mee te nemen. Want daar speelt toezicht natuurlijk een belangrijke rol.

Hoe verder?

De kinderen en de Dorpsraad hopen dat de uitwerking van dit plan niet in een la belandt. Dat er over een aanzienlijke tijd echt leukere, attractievere, uitdagendere speelplekken zijn en dat de pumptrackbaan verwezenlijkt wordt.

Dank aan de mensen van het Speelplan voor de schouw en het ophalen van informatie.